Saturday, June 13, 2009

John Derian Decoupage



När jag arbetade som inredare i New York fick jag den fantastiska uppgiften att handla varor till våra kunder på det exklusiva och berömda varuhuset Bergdorf Goodman, som ligger i hörnet av 5th Avenue och 58th Street, bara ett stenkast från mitt kontor.

BG har en hel våning (7e) av vackra inredningssaker. Alltifrån handtryckta brevpapper, skrivbordsaccessoarer klädda i olika typer av läder, exklusivt porslin och antika tekoppar och fat m.m. Här finns också fantastiska kuddar, plädar och handbroderade sängkläder man bara kan drömma om att äga. Det här varuhuset är för "the rich and famous"... inget är för dyrt eller lyxigt... om man bara har pengarna.

Det var här jag upptäckte de unika och annorlunda glasfaten och accessoarerna gjorda av John Derian. Han använder en process som kallas decoupage, vilket är papper lagt under (eller mellan) glas och gjort fat, skålar, brevpressar och brickor i olika storlekar. I hans fall har han använt sig av antika tryck i olika motiv. Han har samlat i många år och har hittat ett spännande sätt att använda dem. En gammal metod, uttryckt i modern form. Som hjälp har han 13 duktiga medarbetare som gör allting för hand och lägger stor möda på detaljer och ser till att den slutliga produkten blir perfekt. Oftast tar det 4-6 veckor att färdigställa en hel order.
Jag hade den enorma glädjen att träffa John personligen när jag var i New York tidigare i våras. Jag hade bestämt möte i hans studio för att välja ut saker till butiken och fick spendera lite tid där. Det var fantastiskt roligt. Att kunna välja och vraka (så långt som min budget tillät i alla fall) och beställa allt som jag tyckte var vackert och lite unikt.

Jag hoppas att ni kommer att tycka lika mycket om hans vackra saker som jag gör och att de kanske finner en liten plats i era hem.

Fat från 425 kr
Brevpressar från 385 kr
Fat och skålar från 695

No comments:

Post a Comment